گردش کار طرحهای تحقیقاتی
اعضای مرکز تحقیقات و دیگر اعضای هیئت علمی که تمایل به ارایه عنوان پژوهشی دارند میتوانند عنوان خود را به این مرکز ارایه دهند. عناوین ارایه شده در یک جلسه با حضور شورای پژوهشی بررسی خواهد شد. بعد از تایید عناوین، زیر واحد مشاوره پژوهشی با همکاری محقق مورد نظر، طراحی مطالعه را شروع میکند. در تایید عنوان و طراحی مطالعه باید نکات زیر مدنظر قرار گیرد:
1-    عنوان تا حد امکان در جهت نیازهای علمی و بهداشتی جامعه باشد.
2-    عنوان پژوهش تا حد امکان جدید بوده و دارای نوآوری باشد.
3-    پژوهش مورد نظر باید بصورتی طراحی گردد که قابلیت آن را داشته باشد که بیشتر از یک مقاله از آن تهیه گردد.
4-    مسئولیت علمی طرح به عهده فرد محقق و مسئولیت طراحی آن به عهده مشاوره پژوهشی است. پس باید تمامی جنبه های مطالعه توسط این افراد بررسی گردد.
5-    در کلیه تحقیقاتی که توسط مرکز حمایت مالی یا اجرایی میشوند باید عنوان مرکز تحقیقات چشم پزشکی کرماناه ذکر گردد.
6-    فرد ارایه دهنده ایده تحقیقاتی، مجری طرح یا استاد راهنما خواهد بود و همکاران توسط ایشان و یا با مشاوره رئیس مرکز انتخاب میشوند.
7-    هر فرد نمیتواند همزمان مجری بیش از دو طرح تحقیقاتی باشد.
تبصره: درصورتی که یک محقق خود پروپوزال را تهیه کند، این پروپوزال باید به تایید شورای پژوهشی برسد که این شورا باید همه جنبه های مطالعه را درنظر بگیرند.
 
گردش کار پایان نامه ها
دانشجویانی که تمایل به ارایه پایان نامه در زمینه چشم پزشکی هستند میتوانند خود موضوعی را انتخاب کنند و یا از اولویتهای مرکز یک عنوان را انتخاب نمایند. دانشجو در انتخاب استاد راهنما آزاد است ولی در صورتی که استاد راهنما نداشته باشد، رئیس مرکز میتواند فردی را بعنوان استاد راهنما به ایشان معرفی نماید. پایان نامه ها نیز باید توسط شورای پژوهشی تایید شود و تا حد امکان به صورت طرح تحقیقاتی اجرا شود تا قسمتی از هزینه های دانشجویی را پوشش داده و موجب تشویق دانشجویان به فعالیت در زمینه چشم پزشکی شود. این پایان نامه ها هم لازم است توسط مشاوره پژوهشی بررسی و رفع اشکال گردند و روال کار مشابه طرحهای تحقیقاتی است.
 
دستورالعمل همکاری با مرکز تحقیقات چشم کرمانشاه جهت ارایه پایان نامه
با توجه به اهمیت بیماریهای چشم و اهمیت این عضو در زندگی افراد جامعه، این مرکز درنظر دارد که از طرح تحقیقاتی شما حمایت نماید. حمایت این مرکز شامل موارد زیر خواهد بود:
1-    همکاری در زمینه انتخاب موضوع تحقیق
2-    همکاری در زمینه طراحی تحقیق و تهیه پروپوزال و پرسشنامه
3-    همکاری در زمینه مسایل آماری
4-    همکاری در زمینه تصویب طرح
5-    همکاری در زمینه اجرای طرح
6-    همکاری در زمینه تحلیل داده ها
7-     همکاری در زمینه تهیه گزارش طرح
8-    همکاری در زمینه تهیه مقاله، ارسال برای چاپ و رفع اشکالات بعدی
9-    ارسال مقالات جهت ارایه در کنگره ها و سمینارها
10-    حمایت مالی و اجرایی در حد امکان
 
انتظارات از دانشجو:
1-  پیگیری تحقیق و نظارت در اجرای تحقیق
2- همکاری در زمینه سرچ مقالات لازم و تهیه اطلاعات اولیه و اطلاعات مورد نیاز برای تهیه گزارش طرح
3-  استفاده مناسب و بهینه از بودجه، امکانات و پرسنل
4- ذکر مشخصات مرکز تحقیقات و ذکر حمایت مرکز از طرح در کلیه گزارشات، مقالات و ....
5- در تهیه مقالات، لیست نویسندگان توسط محقق و مرکز تحقیقات چشم با هماهنگی همدیگر ذکر میگردد
6-  تکثیر و صحافی گزارش طرح خود انشجو بعهده ایشان است ولی هزینه های تایپ، تکثیر و صحافی گزارش طرح تحقیقاتی بعهده مرکز است
7- نحوه هزینه کردن طرح توسط مرکز تحقیقات تعیین میشود
دستورالعمل همکاری با مرکز تحقیقات چشم کرمانشاه جهت ارایه طرح تحقیقاتی
با توجه به اهمیت بیماریهای چشم و اهمیت این عضو در زندگی افراد جامعه، این مرکز درنظر دارد که از طرح تحقیقاتی شما حمایت نماید. حمایت این مرکز شامل موارد زیر خواهد بود:
1-    همکاری در زمینه انتخاب موضوع تحقیق
2-    همکاری در زمینه طراحی تحقیق و تهیه پروپوزال و پرسشنامه
3-    همکاری در زمینه مسایل آماری
4-    همکاری در زمینه تصویب طرح
5-    همکاری در زمینه اجرای طرح
6-    همکاری در زمینه تحلیل داده ها
7-     همکاری در زمینه تهیه گزارش طرح
8-    همکاری در زمینه تهیه مقاله، ارسال برای چاپ و رفع اشکالات بعدی
9-    ارسال مقالات جهت ارایه در کنگره ها و سمینارها
10- حمایت مالی و اجرایی در حد امکان
         انتظارات از محقق:
1-  پیگیری تحقیق و نظارت در اجرای تحقیق
2- همکاری در زمینه سرچ مقالات لازم و تهیه اطلاعات اولیه و اطلاعات مورد نیاز برای تهیه گزارش طرح
3-  استفاده مناسب و بهینه از بودجه، امکانات و پرسنل
4- ذکر مشخصات مرکز تحقیقات و ذکر حمایت مرکز از طرح در کلیه گزارشات، مقالات و ....
5- در تهیه مقالات، لیست نویسندگان توسط محقق و مرکز تحقیقات چشم با هماهنگی همدیگر ذکر میگردد
6- هزینه پرسشگران و هزینه های دیگر طرح از بودجه طرح تامین میگردد
 
فرمت نگارش گزارش نهائی طرح تحقیقاتی
 به منظور ایجاد وحدت رویه و یکنواختی در تهیه گزارش نهائی طرحهای تحقیقاتی، بر اساس فرمت زیر اقدام نمائید. ضمنا همیشه نسخه اصلی داده ها، پرسشنامه ها و گزارش نهائی را در کامپیوتر یا CD جهت اعمال نظرات کارشناسان علمی و اصلاحات بعدی حفظ نمائید. در نهایت نیز بایستی یک نسخه از گزارش نهائی کارشناسی و اصلاح شده را در قالب CD به این مرکز تحویل نمائید.
 
یک گزارش نهائی باید شامل قسمتهای زیر باشد:
 1- صفحه اول: شامل عنوان طرح ، نام مجری، همکاران و در آخر ذکر سازمان حمایت کننده از انجام تحقیق.
2- چکیده: به صورت مختصر و حداکثر در یک صفحه ( شامل 350-250 کلمه) تهیه و شامل تمامی قسمتهای اصلی مقاله می باشد که هر کدام با عناوین مشخص در یک پاراگراف جداگانه آمده باشد. عناوین پاراگرافها باید شامل: مقدمه، مواد و روشها، یافته ها، بحث و نتیجه گیری باشد و در انتهای چکیده کلمات کلیدی ( حداقل3 و حداکثر 4 کلمه)آورده می شود.
3- مقدمه: شامل مطالبی راجع به تعریف مسئله، اهمیت موضوع، مرور متون(پیشینه تحقیق) دلایل و ضرورت انجام تحقیق می باشد. سوالات و فرضیه های پژوهشی نیز در این قسمت آورده می شود. در مقدمه مروری بر متون و اطلاعات قبلی برای ایجاد زمینه ذهنی در خواننده و ذکر نتایج مهم بررسی های قبلی ذکر می شود. افعال بکار گرفته شده در این قسمت عموما افعال گذشته باید باشد.
4- مواد و روشها: نوع مطالعه، جامعه مورد مطالعه، حجم نمونه روش محاسبه حجم نمونه و نحوه نمونه گیری، نحوه جمع آوری داده ها، روائی و پایائی ابزارهای مطالعه، نحوه انتخاب مواد مثل وسایل کار و داروهای خاص یا نمونه ها، علت و روش انتخاب مواد یا نمونه ها، روش تجزیه و تحلیل داده ها، معیارهای ورود و خروج از مطالعه، روشهای آماری بکار گرفته شده و مسایل مربوط به اخلاق پژوهش و محدودیتهای انجام پژوهش در این قسمت آورده می شود. این قسمت باید با دقت نوشته شود به نحوی که افراد دیگری با همان روش به همان نتایج برسند.
5- یافته ها: در این قسمت برخی از قسمتهای مطالعه ( بدون تکرار جزئیات) ذکر می گردد. تمامی یافته های تحقیق بدون انجام قضاوت در این قسمت آورده می شود. معمولا یافته های مهم ذکر و سایر یافته ها در قالب جدول و نمودار می آید. ( شماره و عنوان جداول در بالا و شماره و عنوان نمودار در پائین آن نوشته می شود)
6- بحث: در قسمت بحث نکات عمده و روابط آنها به وسیله نتایج نشان داده می شود. نتایج تحقیقات مخالف و موافق در این قسمت آورده می شود و نتایج این تحقیق با آنها مقایسه می شود.
7- نتیجه گیری: بسیار مختصر تر از بحث و فقط اهم نتایج بدون آوردن اعداد و ارقام و جداول بیان و نتیجه ای که از تحقیق حاصل شده است ذکر می شود. قسمت بحث و نتیجه گیری می تواند تحت یک عنوان آورده شود.
8- منابع: منابع باید به روش شماره گذاری و به ترتیب استفاده در متن ( روش ونکوور) تنظیم شود.
9- ضمائم: شامل جداول، نمودارها، یک نمونه از فرمهای تحقیقاتی و ... می باشد.
در پایان نتیجه گیری می توان قسمتی را تحت عنوان تشکر و قدردانی و یا مشکلات اجرائی طرح اضافه کرد.
 
مراحل کارشناسی گزارش نهائی طرحهای تحقیقاتی:
 در پایان اجرای هر طرح تحقیقاتی یک گزارش نهائی بر اساس فرمت مشخص تهیه می گردد که پس از ارائه توسط مجری طرح و تایید واحد مشاوره پژوهش مرکز تحقیقات چشم، به مدیریت پژوهشی ارسال میشود تا توسط کارشناسان علمی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. مراحل این بررسی به شرح زیر است:
1- ارائه گزارش نهائی از سوی مجری طرح به مدیریت پژوهشی.
2- تعیین کارشناسان علمی مرتبط و متخصص بر حسب موضوع از سوی شورای پژوهشی.
3- ارسال گزارش نهائی برای کارشناسان علمی و تعیین زمان خاصی برای تشکیل جلسه کارشناسان بدون حضور مجری طرح.
4- بحث و بررسی کارشناسان علمی و جمع بندی نظرات ایشان توسط کارشناسان پژوهشی.
5- تعیین یکی از کارشناسان با توافق سایر کارشناسان برای کنترل نهائی و کنترل اصلاحات انجام شده.
6- ارسال نظرات کارشناسان برای مجری طرح برای اصلاح و یا ارائه توضیح در موارد مطرح شده.
7- اخذ گزارش نهائی اصلاح شده از مجری طرح.
8- ارسال گزارش نهائی اصلاح شده برای کارشناس علمی و گرفتن نظر نهائی.
9- در صورت تائید نهائی گزارش توسط کارشناس علمی، ارسال آن به شورای پژوهشی برای تصویب نهائی.
10- مکاتبه با مجری طرح برای ارائه فاکتورها و مدارک مرتبط و انجام تسویه حساب نهائی.
11- در صورت عدم تائید اصلاحات انجام شده مراحل 6 تا 9 مجددا" تکرار می شود.
لازم به ذکر است همکاریها و کمکهای لازم جهت تهیه گزارش طرح و اصلاح آن توسط مرکز تحقیقات چشم به مجری ارایه خواهد شد.
 
فرمت نگارش گزارش نهائی پایان نامه
 به منظور ایجاد وحدت رویه و یکنواختی در تهیه گزارش نهائی طرحهای تحقیقاتی، بر اساس فرمت زیر اقدام نمائید. ضمنا همیشه نسخه اصلی داده ها، پرسشنامه ها و گزارش نهائی را در کامپیوتر یا CD جهت اعمال نظرات کارشناسان علمی و اصلاحات بعدی حفظ نمائید. در نهایت نیز بایستی یک نسخه از گزارش نهائی کارشناسی و اصلاح شده را در قالب CD به این مرکز تحویل نمائید. لازم به ذکر است که گزارش نهایی پایان نامه باید به تایید این مرکز برسد.
 
یک گزارش نهائی باید شامل قسمتهای زیر باشد:
 1- صفحه اول: شامل عنوان طرح ، نام استاد راهنما و دانشجو و در آخر ذکر سازمان حمایت کننده از انجام تحقیق. در صفحه بعد میتوان لیست تقدیمها را ذکر کرد.
2- چکیده: به صورت مختصر و حداکثر در یک صفحه ( شامل 350-250 کلمه) تهیه و شامل تمامی قسمتهای اصلی مقاله می باشد که هر کدام با عناوین مشخص در یک پاراگراف جداگانه آمده باشد. عناوین پاراگرافها باید شامل: مقدمه، مواد و روشها، یافته ها، بحث و نتیجه گیری باشد و در انتهای چکیده کلمات کلیدی ( حداقل3 و حداکثر 4 کلمه)آورده می شود.
3- مقدمه: شامل مطالبی راجع به تعریف مسئله، اهمیت موضوع، مرور متون(پیشینه تحقیق) دلایل و ضرورت انجام تحقیق می باشد. سوالات و فرضیه های پژوهشی نیز در این قسمت آورده می شود. در مقدمه مروری بر متون و اطلاعات قبلی برای ایجاد زمینه ذهنی در خواننده و ذکر نتایج مهم بررسی های قبلی ذکر می شود. افعال بکار گرفته شده در این قسمت عموما افعال گذشته باید باشد.
4- مواد و روشها: نوع مطالعه، جامعه مورد مطالعه، حجم نمونه روش محاسبه حجم نمونه و نحوه نمونه گیری، نحوه جمع آوری داده ها، روائی و پایائی ابزارهای مطالعه، نحوه انتخاب مواد مثل وسایل کار و داروهای خاص یا نمونه ها، علت و روش انتخاب مواد یا نمونه ها، روش تجزیه و تحلیل داده ها، معیارهای ورود و خروج از مطالعه، روشهای آماری بکار گرفته شده و مسایل مربوط به اخلاق پژوهش و محدودیتهای انجام پژوهش در این قسمت آورده می شود. این قسمت باید با دقت نوشته شود به نحوی که افراد دیگری با همان روش به همان نتایج برسند.
5- یافته ها: در این قسمت برخی از قسمتهای مطالعه ( بدون تکرار جزئیات) ذکر می گردد. تمامی یافته های تحقیق بدون انجام قضاوت در این قسمت آورده می شود. معمولا یافته های مهم ذکر و سایر یافته ها در قالب جدول و نمودار می آید. ( شماره و عنوان جداول در بالا و شماره و عنوان نمودار در پائین آن نوشته می شود)
6- بحث: در قسمت بحث نکات عمده و روابط آنها به وسیله نتایج نشان داده می شود. نتایج تحقیقات مخالف و موافق در این قسمت آورده می شود و نتایج این تحقیق با آنها مقایسه می شود.
7- نتیجه گیری: بسیار مختصر تر از بحث و فقط اهم نتایج بدون آوردن اعداد و ارقام و جداول بیان و نتیجه ای که از تحقیق حاصل شده است ذکر می شود. قسمت بحث و نتیجه گیری می تواند تحت یک عنوان آورده شود.
8- منابع: منابع باید به روش شماره گذاری و به ترتیب استفاده در متن ( روش ونکوور) تنظیم شود.
9- ضمائم: شامل جداول، نمودارها، یک نمونه از فرمهای تحقیقاتی و ... می باشد.
در پایان نتیجه گیری می توان قسمتی را تحت عنوان تشکر و قدردانی و یا مشکلات اجرائی طرح اضافه کرد.