جمعه، ۱ بهمن ۱۳۹۵, ۰۲:۵۸
جستجو
 
Email

 e-mail

امگا 3 : کاهش دهنده التهاب
شواهد علمی قوی نشان می دهد خوردن غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 شامل ماهی و روغن های گیاهی یا دانه های روغنی و همچنین مصرف مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3، خطر بروز التهابات، بیماریها و مرگ و میرهای ناشی از امراض قلبی و عروقی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
امگا 3 نوعی اسید چرب اشباع نشده است که در زنجیره اتصالی کربن آن یک گروه کربوکسیل و چندین پیوند دو گانه وجود دارد. کمبود امگا 3 با کم شدن حافظه و توانایی های ذهنی، خواب رفتن دست و پاها، ضعف بینایی، گرفتگی عروقی، ضعف سیستم ایمنی، بالا رفتن سطح تری گلیسرید و کلسترول بد خون، ایجاد اختلال در فعل و انفعالات غشای سلولی، فشار خون، ضربان نامنظم قلب، اختلالات در یادگیری، ناراحتی های دوران یائسگی، خارش ساق پاها و کاهش روند رشد در نوزادان، کودکان و زنان باردار رابطه مستقیم دارد.
مهمترین منابع غنی از این چربی عبارت از روغن برزک، تخم کتان، روغن شادانه، شاه دانه، گردو، تخم کدو، دانه کنجد، اووکادو، برخی از برگ های سبز (کلم پیچ- اسفناج- خرفه - گیاه خردل و برخی گیاهان دیگر)، روغن سویا، روغن سبوس گندم، ماهی سالمون، ماهی ماکرو، ساردین، ماهی کولی و ماهی تن هستند.