تحلیلی بر اجرای عملی سیاست های کلی تدوینی اقتصاد مقاومتی

مقاومت  
مقام معظم رهبری تاکید فرمودند مهم­ترین عامل عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی فعلی علیه ملت ایران و مقابله با بحران­های رو به افزایش جهانی که حاصل طراحی­های دشمن در اتاق های فکر شیطانی آنهاست تکیه بر منابع و ظرفیت های داخلی در چارچوب اقتصاد مقاومتی است.

1- بر اساس بند 1:  استفاده از پتانسیل و مشارکت بخش خصوصی در ارائه خدمات درمانی و خرید تجهیزات سرمایه­ای با سرمایه گذاری بخش خصوصی هم در حوزه ارائه خدمات درمانی با تعرفه بخش دولتی و هم در حوزه خرید تجهیزات سرمایه­ای با استفاده از مدیران شجاع ، توانمند و آگاه در حوزه مدیریت برون سپاری (زیرا متأسفانه در این حوزه اگر افرادی آگاه به ضوابط و مقررات مرتبط و راهبردی، خط مشی­ها را بر عهده نگیرند عدم اطلاع افراد ناآگاه باعث ترس آنها از اتخاذ تصمیمات قاطعانه و راهبردی خواهد شد.)

2- بر اساس بند 1:  ساخت حداقل یک مرکز تشخیصی یا درمانی و یا آموزشی بر اساس مشارکت عمومی خصوصی

3- بر اساس بند 1 و 9:  تدوین بودجه عملیاتی کلیه واحدهای درمانی (بیمارستان ها)- مراکز آموزشی و مراکز بهداشتی بر اساس خروجی قابل انتظار از آنها طبق قوانین بالادستی (قانون برنام پنجم) و ارزیابی سالیانه مدیران ذیربط اساس شاخص­های تدوینی در این راستا

مثال: بر اساس منابع موجود هر بیمارستان (منابع انسانی،‌ فیزیکی ، مالی- تجهیزات، تکنولوژی و ...) مشخص گردد سالیانه انتظار خروجی از آن بیمارستان از ابعاد مختلف کمی و کیفی به چه میزانی است.

      1- انجام چه تعداد عمل جراحی در رشته های مختلف؟

2-    ارائه خدمت به چه تعداد بیمار بستری؟

3-    ارائه خدمت به چه تعداد بیمار سرپایی؟

4-    انجام ویزیت به چه تعداد؟

5-    ارائه خدمات آموزشی به چه تعداد دانشجو در چه سطوحی؟

و با چه کیفیتی؟ و ... به طوریکه مدام کیفیت ارائه خدمات کنترل و ارزیابی گردد.

4- بر اساس بند 9:  در صورت تدوین بودجه عملیاتی و ارزیابی  مدیران بر این مبنا زمینه لازم جهت برون سپاری ارائه خدمات قابل محاسبه است (اگر بخش خصوصی بتواند با هزینه کمتری به همان میزان بخش دولتی تولید خدمت نماید چرا برون سپاری نگردد!؟)

5- بر اساس بند 2: راه اندازی و توسعه شرکت های دانش بنیان و طراحی و تشویق نوآوری در حوزه سلامت و تشویق پژوهش­ها و مقالاتی که قابل ارائه به شرکت های دانش بنیان جهت تولید خدمت یا کالا (دارو و تجهیزات) باشد و نه مقالات و پژوهش های تئوریک و بی ارزش و تنها  بر اساس تایید یا قبول در ژورنال های خارجی و بی هویت

6- بند 3: استفاده حداکثری از امکانات و منابع موجود (بهره وری): هم اکنون با اجرای طرح تحول در نظام سلامت و بکارگیری پزشکان تمام وقت امکان فعال نمودن اکثر واحد درمانی در 3 شیفت وجود دارد و از تجهیزات سرمایه­ای گران قیمت با توجه به سرعت در تغییر تکنولوژی آنها با حداکثر امکان استفاده و بازدهی شبانه روزی سود برد.

7- بند 4: استفاده از ظرفیت بیمه­های سلامت تکمیلی و پیش­گیری و طراحی لازم جهت جلوگیری از سوء استفاده این گروه از سازمان­های بیمه گر از طرح تحول در نظام سلامت و صرفه جویی در یارانه تخصیصی در حوزه سلامت

8- بند 5: اجرا کردن واقعی پرداخت مبتنی بر عملکرد و استخراج نقایص و مشکلات موجود طرح جهت ارائه به وزارت متبوع جهت اصلاح به طوریکه همکارانی که بیشترین سهم در تولید خدمات سلامت را دارند از مزایای بیشتری برخوردار گردند.

9- بند 6: تشویق پزشکانی که از تجهیزات سرمایه­ای و تجهیزات مصرفی تولید داخل استفاده می کنند و شکستن چارچوب القایی ذهنی پزشکانی که باور غلط آنها فقط استفاده از تجهیزات خارجی است (مرغ همسایه غاز است)

10- بند 7: راه اندازی شهرک­های سلامت- فروشگاه­های سلامت – مزارع سلامت – باغ های سلامت  و ... و فعال نمودن حوزه مدیریت نظارت بر غذا حوزه معاونت غذا و دارو به منظور پیشگیری از بیماری ناشی از مصرف غذاهای غیرارگانیک آلوده به سموم شیمیایی و یا هورمونی با مشارکت سایر سازمان های ذیربط مانند سازمان کشاورزی و دامپزشکی

مثال: با نظارت سازمان کشاورزی و اداره کل دامپزشکی و حوزه مدیریت و نظارت غذا دانشگاه می توان گوشت سفید  ارگانیک تولید کرد مانند تحویل جوجه به خانوارهای روستایی با تعداد زیر 1000 مورد و  نظارت سازمان­های مذکور پس از طی دوره زمانی کارشناسی و تحویل مجدد آن تا حداقل بتوان گوشت سفید سالم بدون هورمون جهت مردم تولید کرد و حتی با قیمت 2 برابر محصولات تولیدی غیر ارگانیک عرضه و به فرو ش رساند تا صرفه اقتصادی نیز جهت تولید کننده ها داشته باشد.

11- بند 8: صرفه جویی در مصرف و استفاده از تجهیزات پزشکی سرمایه­ای و مصرفی و تقویت واحدهای تجهیزات پزشکی و نظارت بر نحوه مصرف دارو  بویژه در بیمارستان ها با راه اندازی واحدهای نظارتی و حذف مصرف غیر متمرکز دارو و تجهیزات در بیمارستان ها با جمع کردن انبارک بخش ها و تحویل دارو به بیمار در چارچوب تأسیس داروخانه بیماران بستری در بیمارستان به صورت مکانیزه و متمرکز ، همچنین صرفه جویی در حوزه انرژی (سوخت – برق - گاز) تلفن و آب و تمامی حوزه ها.

12- بند 8: برون سپاری تمامی امور خدمات پشتیبانی با حذف تمامی موانع موجود بویژه موانع مدیریتی که به علت عدم اطلاع همواره خسارت های جبران ناپذیری را به سیستم وارد کرده­ است.

13- بند 9: حرکت به سمت محاسبه قیمت تمام شده و بودجه ریزی عملیاتی با توجه به فراهم بودن بستر آن که نظام حسابداری تعهدی است.

14  بند 10: تقویت و تشویق توریست درمانی و همچنین راه­اندازی کلینیک ها و بیمارستان های وابسته به دانشگاه در منطقه کردستان عراق به منظور ارز آوری مثبت جهت کشور.

15- بند 16: معمولاً در تمامی کشورهای پیشرفته دنیا سازمان های تولید کننده خدمات سلامت با خریداران خدمات سلامت متفاوت بوده و در اکثر کشورهای توسعه یافته خریداران خدمات سلامت معمولاً ‌سازمان­های بیمه گری هستند که قسمت عمده منابع آنها از طریق بیمه شدگان تأمین می گردد. خوشبختانه و یا متأسفانه هم اکنون با اجرای طرح تحول در نظام سلامت تقریباً تمامی هزینه خرید خدمات سلامت توسط دولت در قالب یارانه تخصیصی تأمین می نمایند حال با این شرایط وجود سازمان های بیمه گر متعدد مانند سازمان بیمه سلامت – بیمه کمیته امداد- بیمه تأمین اجتماعی- بیمه نیروهای مسلح چه معنایی دارد!؟ پاسخ آن مشخص نیست!؟ و این در حالیست که در این سازمان ها هزاران نفر نیروی انسانی متخصص و ماهر  مشغول به کار و منابع فیزیکی و تجیهزات به ارزش میلیاردها تومان در حال اتلاف است.

16- بند 17: نظارت دقیق بر نحوه درآمد پزشکان پاره وقت که قسمتی از عملکرد و درآمد روزانه آنها در بخش های خصوصی است و احصاء درآمد واقعی آنها با ممنوعیت اخذ درآمد نقدی با هماهنگی اداره کل دارایی به منظور محاسبه مالیات واقعی آنها از ضرورت های اجتناب ناپذیر است و این موضوع کمک خیلی خوبی به درآمدهای داخلی دولت خواهد کرد.

17- بند 21: تشکیل کمیته اقتصاد مقاومتی با کارگروه های متعدد به عنوان یکی از زیر شاخه های مدیریت تحول اداری در حوزه معاونت توسعه به منظور تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی نیز از جمله اقدامات اساسی و مهم دانشگاه می تواند باشد.

18: بند 23: شناساندن و تبیین امکانات موجود در سطح دانشگاه در حوزه های درمان و آموزش برای احاد مردم شریف کرمانشاه از طریق رسانه ملی و یا از هر طریق دیگر زیرا متأسفانه هنوز هم  آحاد مردم از امکانات و توانمندی­ها و امکانات دانشگاه بی اطلاع هستند.

19- بند 23: نظارت دقیق بر نحوه اعمال تعرفه ها در بخش خصوصی بویژه بیمارستان های خصوصی  و مطب ها بویژه مطب های دندان پزشکی و ... توسط حوزه معاونت درمان

20- بند 24: توجه ویژه به نظام حاکمیت بالینی و اعتباربخشی در بیمارستان ها به منظور ارتقاء کیفی ارائه خدمات و رعایت حداکثر استاندارد در ارائه خدمات و به منظور نزدیک شدن به استانداردهای جهانی در ارائه خدمات.

 

  با تشکر از توجه شما - حمیدرضا ناصری