اخبار

🍄🍄 از چیدن، خریدن و مصرف قارچ های روئیده در طبیعت و کوه و دشت پرهیز کنید

🍄🍄 از چیدن، خریدن و مصرف قارچ های روئیده در طبیعت و کوه و دشت پرهیز کنید
❇️دکتر شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه🔻🔻
 
🔸قارچ ها گیاهانی هستند که مصرف خوراکی پیدا کرده اند ولی همه آنها خوراکی نیستند و بعضی سمی و خطرناکند. 
 
🔸خوردن چند لقمه از این قارچهای سمی می تواند کبد، کلیه یا حتی مغز را از کار انداخته و بعضاً موجب مرگ شود، شما نمی توانید از روی ظاهر قارچ یا مزه آن بگویید کدام قارچ وحشی خوراکی و کدام قارچ سمی است و تنها آزمایشگاه می تواند خوراکی بودن آنها را تأیید کند. 
 
🔸علائم زودرس مسمومیت با قارچ های سمی شامل: تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق است که گاهی علائم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی ، تشنج و یا بی قراری با آن همراه می شود و این علائم معمولاً ۴ تا ۲۴ ساعت بعد از خوردن قارچ ظاهر می شود.
 
✳️ضروری است به توصیه های ذیل در این خصوص حتما توجه شود:
 
🔹در صورت هر گونه شک به مسمومیت با قارچ باید هر چه سریعتر فرد مسموم شده به بیمارستان منتقل شود.
 
🔹نباید جلوی تخلیه معده فرد مسموم شده را گرفت و گاهی لازم است فرد مسموم شده را مجبور به استفراغ و تخلیه معده کرد تا قارچ های سمی باقی مانده خارج شود و از ورود سم بیشتر به بدن پیشگیری شود.
 
🔹باید از چیدن، خریدن و مصرف قارچ های روئیده در طبیعت و کوه و دشت پرهیز کرد و از قارچ های خوراکی تولید شده در کارخانجات معتبراستفاده نمود.
 
🔹پختن، آب پز یا  کباب کردن قارچ های وحشی موجود در طبیعت سمی بودن آنها را از بین نمی برد و تنها راه پیشگیری از مسمومیت با قارچ عدم مصرف قارچ های روئیده در طبیعت است.
 
🔹سم قارج پادزهر ندارد و تنها باید از خوردن قارچ های وحشی موجود در طبیعت و غیر پرورشی اجتناب کرد.
 
🔹قارچهای پرورش یافته در کارخانه را تنها تا ۲ روز بعد از چیده شدن باید مصرف کرد و به دلیل وجود حشرات و باکتری‌ها، قارچ‌ها ی پرورش یافته کارنجات را قبل از مصرف باید به خوبی شست و بطور کامل پخت.
 
۱۴ فروردین ۱۳۹۸ ۲۱:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید