اخبار

معاون سیاسی ، امنیتی استانداری کرمانشاه در جلسه ی کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان : " با توجه به مطالعه ای که از سند جامع سلامت استان ، موضوعات و پیوست های آن داشته ام ، آن را سند خوبی می دانم ".

معاون سیاسی ، امنیتی استانداری کرمانشاه در جلسه ی کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان : " با توجه به مطالعه ای که از سند جامع سلامت استان ، موضوعات  و پیوست های آن داشته ام ، آن را سند خوبی می دان
معاون اجتماعی دانشگاه : " سند جامع سلامت استان ، بنا به ماهیت کارکردی خود ، سندی پویاست و آنچه که امروز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با همکاری سایر دستگاه های اجرایی و سمن های سلامت محوراستان ، با بهره گیری از توان علمی و خرد جمعی اعضای هیات علمی وکارشناسان مرتبط در دستور کار و اقدام جمعی دارد ، در حقیقت به مثابه ی نقطه ای آغازین و شروع حرکتی به سوی ارتقای سطح سلامت در استان می باشد، امری که بی شک ، برای تکامل و پیش رفت روزافزون خود ، نیازمند همکاری و همدلی همگانی است" .

230-2

دومین جلسه ی کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان کرمانشاه در سال جاری ، به ریاست معاون سیاسی ، امنیتی استانداری کرمانشاه و با حضور مدیران و نمایندگان دستگاه های اجرایی مرتبط ، عصر روز شنبه  ، 1397/ 06/ 17  در محل سالن تدبیر استانداری برگزار گردید .

در ابتدای جلسه ، دکتر فیض اله منصوری ، معاون اجتماعی دانشگاه ، با ذکر توضیحاتی پیرامون دستور کار جلسه ی جدید گفت : " از مجموع 13 مصوبه ی جلسه ی پیشین کارگروه در تاریخ یازدهم تیرماه سال جاری ، 92% آن ها  اجراء شده  ویا در دست اقدام قرار دارند ". در ادامه دکتر رامین رضایی ، مدیر مؤلفه های اجتماعی مؤثر بر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه ، با ارایه ی مصوبات جلسه ی قبل ، به بیان  توضیحات مختصری در مورد آن ها پرداخت . به گفته ی وی از 13 مصوبه ی اولین نشست کارگروه  تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان کرمانشاه در سال جاری ، تا کنون  6 مصوبه به طور کامل اجرا شده  و 6 مصوبه نیز در حال اجرا می باشند و یک مصوبه به علت عدم تأمین منابع لازم ، که از سوی دستگاه اجرایی مرتبط در حال پی گیری است ، تا کنون اجرا نگردیده است .

دکتر علی الماسی ، رئیس مرکز تحقیقات اجتماعی و توسعه سلامت ( SDH ) دانشگاه و مجری پروژه ی تدوین سند جامع سلامت استان  ، در ادامه ی جلسه به ذکر توضیحاتی پیرامون مراحل تدوین سند جامع سلامت استان پرداخت . او با  تشکر از حمایت ها و همکاری ها ی مسئولین استانداری و سایر ادارات و دستگاه های اجرایی و هم چنین سازمان های مردم نهاد سلامت محور در استان، گفت : " تدوین سند جامع سلامت استان در حال تکمیل مراحل نهایی خود می باشد " .

وی با یاآوری این نکته که برنامه ی تدوین سند جامع سلامت استان ها ،  برنامه ای جامع و کشوری است ، گفت : " این سند در حقیقت به مثابه ی یک سند بالا دستی در جغرافیای استانی ، به هدف ارتقای عادلانه ی شاخصه های سلامت، توسط دستگاه های اجرایی و مردم ، زیر نظر استانداری و سازمان برنامه و بودجه تدوین و اجراء خواهد شد " .

به گفته ی مجری پروژه ی تدوین سند جامع سلامت استان  : " در تدوین این سند سعی شده تا با همکاری همه ی دستگاه ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و سمن های مردم نهاد سلامت محور،  برای کلیه ی مناطق تعریف شده در جغرافیای استان ، اعم از شهری و روستایی ، با تاکید بر جمعیت های آسیب پذیر و حواشی شهرها ، تصویر یا نمایی از وضعیت سلامت ، در چهار بعد جسمی ، روانی ، اجتماعی و معنوی تهیه شود ".

وی اضافه کرد : "  این سند در حقیقت سیمای سلامت استان را مورد توجه قرار می دهد و چنان چه بخواهیم یک برنامه ی جامع برای نیل به سلامت داشته باشیم ، باید به صورتی پویا و دینامیک  ، این برنامه را مورد ارزیابی و سنجش قرار داده و پروژه های مداخلاتی متناسب با شرایط و ویژه گی های وضعیت موجود را، در هر زمان  طراحی و اجراء نماییم ".

دکتر الماسی در تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص تدوین سند، گفت : " مطابق با زمان بندی های معین شده وزارتی و بر اساس برنامه ای علمی، که مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته است، با استعانت از روش های علمی و همکاری و همت مسئولین و اعضای گروه های پژوهش و تدوین سند ، برنامه ی تدوین سند رو به پیشرفت می باشد ، به طوری که خوش بختانه، در ردیف استان های برتر کشور در این زمینه هستیم. اکنون برای ادامه کارو استمرار روند تدوین سند ، به جایی رسیده ایم که با کمک کارشناسان و با مشارکت  گروه تحقیقی، متشکل از حدود 50 تن از کارشناسان و اعضای هیات های علمی دانشگاه و مدیران و کارشناسان دستگاه های اداری و نمایندگان سمن های سلامت محور استان توانسته ایم با روشی تخصصی و علمی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی،  برای ارتقای سطح سلامت ، مشکلات و موضوعات مرتبط را ، احصاء و اولویت بندی نموده  و در قالب موضوعات و پروژهایی به اعضای کارگروه سلامت و امنیت استان پیشنهاد نمائیم. انتظار داریم تا با تصویب این کارگروه ، کلیه ی کارگروه های 12 گانه ی ذیل شورای توسعه و برنامه ریزی استان ، متشکل از دستگاه های اجرایی ذیربط، مطابق با حیطه های متنوع مسئولیتی خود ، هریک در طراحی و اجرای برنامه ی عملیاتی  بخشی از  آن ها پیش قدم شده و ما را یاری دهند ".

رئیس مرکز تحقیقات اجتماعی و توسعه سلامت ( SDH ) دانشگاه علوم پزشکی در ادامه سخنان خود ، با بیان بخشی از موضوعات و مشکلات اولویت دار سلامت در سطح استان و تعیین کارگروه تخصصی در استانداری برای ارجاع موضوع جهت پی گیری و نظارت بر روند تدوین و اجرای طرح های مداخله ای ، گفت : " برای هریک از این موضوعات ، بایستی حداقل 2 پژوهش مجزا صورت پذیرد ، اول پژوهش با هدف اندازه گیری و تعیین شاخص ها و سنجه های مورد نیاز در هر موضوع  و دیگری طراحی و اجرای پروژه هایی که ارتقای سطح سلامت را در پی داشته باشد" . وی هم چنین اضافه کرد:"  که برای برخی از این موضوعات پروپوزال های متناسب تهیه گردیده است ".

دکتر الماسی ، با اشاره به دو تفاهم نامه ی منعقد شده ی قبلی ، یعنی تفاهم نامه ی دوگانه میان استانداری کرمانشاه و دانشگاه علوم پزشکی و تفاهم نامه ی سه گانه میان استانداری کرمانشاه ، سازمان برنامه و بودجه استان و دانشگاه علوم پزشکی و ابلاغ آن ها از سوی استانداری به ادارات و سازمان های ذی ربط ، خواست که دستگاه های اجرایی استان با استفاده از امکانات مادی و نیروی انسانی و کارشناسی خود دانشگاه علوم پزشکی را یاری دهند.

وی در ادامه ی سخنان خود، با اشاره به ضرورت رعایت زمان بندی های ارایه شده از سوی وزارت بهداشت در خصوص فرایند تدوین اجرای سند سلامت استان ها ، از کلیه ی دستگاه های اجرایی درخواست کرد تا با انعقاد تفاهم نامه های جداگانه با دانشگاه علوم پزشکی ، در تهیه سند نهایی استان در موعد های مقرر شده کوشش نمایند.

دکتر الماسی در بخش پایانی سخنان خود ، با یادآوری این نکته که ، کار و فعالیت در حوزه ی ارتقای فرهنگ و سواد سلامت استان ، بنا به ماهیت خود ، امری فی النفسه فرهنگی می باشد ، از دکتر محمد ابراهیم الهی تبار ، معاون سیاسی، امنیتی استانداری کرمانشاه خواست تا ترتیبی اتخاذ گردد تا بخشی از بودجه ی فرهنگی استان ، به موضوع " ارتقای سطح سواد و فرهنگ سلامت " اختصاص یابد. 

در ادامه ی جلسه،  معاون اجتماعی دانشگاه در تکمیل سخنان مجری تدوین سند سلامت استان اضافه نمود : " سند جامع سلامت استان ، بنا به ماهیت کارکردی خود ، سندی پویاست و آنچه که امروز دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با همکاری سایر دستگاه های اجرایی و سمن های سلامت محوراستان ، با بهره گیری از توان علمی و خرد جمعی اعضای هیات علمی وکارشناسان مرتبط در دستور کار و اقدام جمعی دارد ،  در حقیقت به مثابه ی نقطه ای آغازین و شروع حرکتی به سوی ارتقای سطح سلامت در استان می باشد، امری که بی شک ، برای تکامل و پیش رفت روزافزون خود ،  نیازمند همکاری و همدلی همگانی است" .

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی در ادامه تقاضا کرد تا با ارجاع موضوعات اولویت دار مشخص شده به کارگروه های تخصصی ذیل شورای توسعه و برنامه ریزی استان، از آن ها خواسته شود ضمن بررسی ، پروژه های اجرایی خود را،  برای مداخله و یا به منظور ارتقای سلامت عمومی ارایه نمایند.

در ادامه ، دکتر محمد ابراهیم الهی تبار ، معاون سیاسی ، امنیتی استانداری کرمانشاه، در سخنان کوتاهی ، ضمن تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی و مجریان تدوین سند جامع سلامت استان ، گفت : " با توجه به مطالعه ای که از سند مذکور، موضوعات  و پیوست های آن داشته ام ، آن را سند خوبی می دانم ".

وی با مروری کلی بر موضوعات سند ، به ذکر چند نکته در جهت رفع کاستی های آن پرداخت . او از مجریان تدوین سند خواست با مشخص نمودن اهداف پیش بینی شده به صورت کمی ، بر جامعیت بیشترآن ، بیفزایند.

در ادامه پس از بحث و اعلام نظر اعضاء و پاسخ گویی به سئوالات حاضرین ،  به پیشنهاد معاون سیاسی ، امنیتی استانداری کرمانشاه و تصویب اعضای کارگروه ، مقرر شد تا پس از تکمیل و اعمال موارد پیشنهادی ، سند جامع سلامت استان ، در اولین نشست آتی شورای توسعه و برنامه ریزی استان ، از سوی دانشگاه علوم پزشکی طرح و تصویب شده و در همان کارگروه مصوب گردد که تمام کارگروه های مرتبط با موضوعات سند ، برنامه های عملیاتی خود را ارایه نمایند.

دکتر ابراهیم  شکیبا ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز ، در ادامه ی جلسه با طرح موضوع اجرای برنامه های مداخله ای و مشارکتی ذیل سند بیماری های غیرواگیر در حوزه ی بیماری های قلبی- عروقی، تنفسی، انواع سرطان ها و دیابت ، به ارایه گزارشی پیرامون سومین موضوع در دستور کار این  نشست ، پرداخت .

گفتنی است بنا به تصمیم این کارگروه مقررگردید تا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، برنامه های مداخله ای و مشارکتی خود را ، ذیل سند بیماری های غیرواگیر در حوزه های بیماری های پیش گفته،  ضمن تعیین دستیابی به اهداف مورد نظر برنامه ، به تفکیک هر شهرستان در جغرافیای استان تهیه نموده و در قالب برنامه ی عملیاتی مشخص ، توسط فرمانداری ها و شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های تابعه، در کارگروه های تخصصی سلامت و امنیت غذایی هر شهرستان طرح موضوع نماید . هم چنین با محوریت دفتر امور اجتماعی استانداری و با همکاری و مشارکت نهاد ها و اداراتی چون : آموزش و پرورش ، ائمه جماعت، دانشگاه ها، صدا و سیما، نیروهای مسلح، سمن های سلامت محور و استفاده از ظرفیت های سایر سازمان های مرتبط، بسته های آموزشی ای  را با محتوای مناسب برای عموم و اقشار مختلف جامعه هدف ،  با هدف پیش گیری و آموزش تهیه و در سطح استان  ارایه نمایند.

230-3

230-4
۲۵ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید