اخبار

سخنان دکتر جویباری در باره فضائل ماه مبارک رمضان

سخنان دکتر جویباری در باره فضائل ماه مبارک رمضان

 پیامبر اکرم (ص) می فرماید: رمضان یعنی سوزانیدن و ماه رمضان به این نام خوانده شده است زیرا گناهان را می سوزاند.

ماه رمضان تنها ماه قمری است که نامش در قرآن آمده است.

در این ماه کتاب های آسمانی قرآن-انجیل-تورات-صحف و زبور نازل شده است.

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: ماه رجب، ماه خدا و ماه شعبان، ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است. درباره ماه رمضان می فرماید: ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته اید. نفس های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان مستجاب است. در واقع بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می کند.

بدیهی است فضائل و ثواب هایی که برای ماه مبارک رمضان و روزه داری ذکر شده از آن کسانی است که حقیقت آن را درک کنند و به آن ها جامه عمل بپوشانند. چنان در روایات اسلامی برای روزه داری آدابی ذکر شده و کسانی که صرفاً تلاوت قرآن می کنند ولی به آیات و احکام آن عمل نمی کنند و یا آن که از روزه داری تنها رنج گرسنگی و تشنگی را می کشند و به وسیله گناه تاثیر روزه را از بین می برند مورد نکوهش قرار گرفته اند.

حضرت امام سجاد (ع) در دعای حلول ماه رمضان به درگاه خداوند عرض می کند: به وسیله روزه این ماه یاریمان ده تا اندام های خود را از معاصی تو نگه داریم و آن ها را به کارهایی گیریم که خشنودی تو را فراهم آورد تا با گوش هایمان سخنان بیهوده نشنویم و با چشمانمان به دین لهو و لعب نشتابیم و دستانمان را به سوی حرام نگشاییم و با پاهایمان به سوی آنچه منع شده ره نسپاریم و شکمهایمان جز انچه را تو حلال کرده ای در خود جای ندهد و زبان هایمان جز آنچه تو خبر داده ای و بیان فرموده ای گویا نشود و ...

بنابراین در ماه مبارک باید تمام اعضاء و جوارح را از حرام دور نگاه داشت و با اخلاص توکل و توسل و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دوری از گناهان، انجام توبه واقعی ، عبادت، شب زنده داری فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستای رسیدن به کمال حرکت کرد.


رمضانفضائل ماه رمضان

۲ تیر ۱۳۹۵ ۰۹:۳۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید