اخبار

نگاهی به طرح تحول نظام سلامت

نگاهی به طرح تحول نظام سلامت
 هدف از اجرای برنامه تحول نظام سلامت افزایش رضایتمندی،ارائه کیفیت خدمات نسبی و کاهش هزینه های بیماران واهمیت پاسخگویی و پیگیری مشکلات و پرسش ها در خصوص طرح مذکور در سطح دانشگاهها و مراجعین به مراکز درمانی می باشد.

این برنامه تاکنون در سه فاز از 15 اردیبهشت سالجاری همزمان در 558 بیمارستان دولتی در سراسر کشور آغاز شده که فاز اول شامل :

1 - کاهش میزان پرداختی بیماران بستری، سهم بیمار در پرونده های بستری روستایی به 5 درصد و در پرونده های بستری سایر بیمه ها به 10 درصد تبدیل شده است.

2- ترویج زایمان طبیعی و رایگان شدن هزینه آن

3- ارتقا کیفیت خدمات ویزیت (ایجاد فضای مناسب درمانگاه، حضور بموقع پزشک و...)

4- ارتقا کیفیت هتلینگ بیمارستانها

5- راه اندازی سامانه پاسخگویی 1590

فاز دوم:1- حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم

2- حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستانهای وابسته

فاز سوم: اجرای تعرفه های خدمات سلامت با هدف :

1- متعادل نمودن ارزش نسبی خدمات سلامت

2- کاهش پرداخت هزینه های خدمات سلامت توسط بیمار، در پرونده های بستری از 10 درصد به 6 درصد کاهش یافته که 4 درصد آن را سهم یارانه پرداخت می نماید و در پرونده های روستایی از 5 درصد به 3 درصد که 2 درصد آن را سهم یارانه پرداخت می کند. خدمات سرپایی مانند سونوگرافی ، رادیو لوژی ، سیتی اسکن از 30 درصد به 20 درصد کاهش یافت . سایر خدمات سرپایی مانند اکو و آزمایشگاه از 30 درصد به 15 درصد کاهش یافته است

3- حذف رابطه مالی بین پزشک و بیمار

4- حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج،خاص و نیازمند

در بخش خدمات سلامت، هرگونه رابطه مالی بین پزشک و بیمار(زیرمیزی) مغایر با ضوابط اداره اقتصاد درمان وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی می باشد و در صورت احراز سند یت ،بیمارستانها اقدام به لغو قرارداد با پزشک مذکور می نماید.

سامانه 1690- با راه اندازی سامانه تلفنی 1690 و سامانه اینترنتی WWW.1690.ir شاکیان میتوانند شکایات خود را از پزشک متخلف اعلام کنند ضمن اینکه با مراجعه حضوری به سازمان نظام پزشکی و با معاونتهای درمان دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور می توانند شکایات خود را مطرح کنند.

نحوه رسیدگی به تخلفات و شکایات توسط سامانه 1690: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی علاوه بر روشهای موجود میتوانند از طریق تماس با سامانه تلفنی 1690 یا ثبت شکایات در سایت اینترنتی مذکور شکایات خود را اعلام و کد رهگیری دریافت نمایند .شکایات پس از دریافت از سوی مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حداکثر ظرف دو روز کاری ضمن اعلام موضوع به شاکی جهت تکمیل مستندات و تهیه گزارش نظارتی به کمیته کارشناسی ستاد استانی ارجاع می شود و کمیته کارشناسی حداکثر ظرف 10 روز کاری پرونده را تکمیل و به دادسرای انتظامی نظام پزشکی شهرستان و کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی ارسال می نماید. مراجع رسیدگی شامل :هیات های انتظامی سازمان نظام پزشکی ،کمیسیون ماده 11 قانون تعزیرات حکومتی در امور درمانی و بهداشتی،هیات های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت و هیات های انتظامی اعضای هیات  علمی دانشگاهها تدابیر لازم را جهت رسیدگی خارج از نوبت به پرونده های موضوع این دستورالعمل معمول خواهند داشت. و پس از صدور رای علاوه بر طرق قانونی موجود از طریق سامانه هم به شاکی اطلاع رسانی میگردد.

 

شیوه نامه اجرایی بسته نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت

در اجرای بندهای 2 ، 5، 7 ، 9 ، 11 و 12 سیاست‏های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری و مواد 8 و 10 قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ماده 1 قانون تشکیلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احکام بخش سلامت قانون برنامه پنج‏ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران ، ماده 45 قانون سازمان نظام پزشکی و تصویب نامه شماره 74450/ت 50982 هـ مورخ 1/7/93 هیات وزیران و به منظور جلوگیری از وقوع تخلفات در بخش سلامت و رسیدگی به شکایات از عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بخش سلامت کشور، "شیوه نامه اجرایی بسته نظارتی اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت" به شرح پیوست جهت اجرا از تاریخ 15/8/93 ابلاغ می گردد.

 

شمول شیوه نامه:

کلیه پزشکان و دست اندرکاران حرف پزشکی و کلیه مراکز و موسسات ارائه دهنده خدمات سلامت حقیقی و حقوقی دولتی، عمومی غیر دولتی، خصوصی و خیریه وسازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر سازمانهای دولتی و غیر دولتی خریدار خدمات سلامت .

 

تعریف تخلفات:

منظور از تخلف در این شیوه نامه موارد ذیل می باشد:

1-هرگونه دریافتی بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هیئت محترم وزیران به هر طریقی از جمله قید خدمات ارائه نشده در صورت حساب بیمار

2-دریافت هرگونه وجه بدون ارائه رسید رسمی

3-هرگونه دریافتی خارج از بیمارستان ها و مراکز جراحی محدود بابت ارائه خدمات در این موسسات

4-عقدهرگونه قرارداد یا پرداخت بالاتر از تعرفه های مصوب هیئت محترم وزیران توسط سازمان های بیمه گر پایه و تکمیلی و سایر نهادهای حمایتی و سایر سازمانهای دولتی و غیر دولتی خریدار خدمات سلامت .

5- هرگونه تبانی مالی بین موسسات و مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت به ضررگیرندگان خدمات

 

نحوه رسیدگی به تخلفات و شکایات:

1-کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی علاوه بر روش های موجود، می‏توانند از طریق تماس با سامانه تلفنی 1690 یا ثبت شکایت در سایت اینترنتیwww.1690.irشکایات خود را اعلام و کد رهگیری دریافت نمایند.

2- شروع رسیدگی به شکایات از طریق دریافت اطلاعات از سامانه تلفنی یا اینترنتی و یا مراجعه شاکی و یا گزارش مراجع ذیصلاح خواهدبود.

3-شکایات مزبور پس از دریافت از سوی مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات حداکثر ظرف دو روزکاری،ضمن اعلام موضوع به شاکی، جهت تکمیل مستندات وتهیه گزارش نظارتی به کمیته کارشناسی ستاد استانی ارجاع می شود و کمیته کارشناسی حداکثر ظرف 10 روز کاری پرونده را تکمیل و به دادسرای انتظامی نظام پزشکی شهرستان و کمیسیون ماده 11 تعزیرات حکومتی ارسال می نماید.

تبصره1: درصورتیکه پزشک مشتکی عنه کارمند (رسمی ، پیمانی و قراردادی) دولت باشد، همزمان پرونده به رییس دانشگاه یا رییس سازمان مربوطه در استان ارجاع می گردد.

تبصره 2: در صورتی که شکایت واصله به مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات مرتبط با موضوع این شیوه نامه نباشد، مراتب حداکثر طی 2 روز به اطلاع شاکی رسانده خواهد شد.

 

4- مراجع رسیدگی شامل هیئت های انتظامی سازمان نظام پزشکی، کمیسیون ماده 11 قانون تعزیرات حکومتی در امور درمانی وبهداشتی، هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت و هیئت های انتظامی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها تدابیر لازم را جهت رسیدگی خارج از نوبت به پرونده های موضوع این دستورالعمل معمول خواهندداشت. و پس از صدور رای علاوه بر طرق قانونی موجود از طریق سامانه هم به شاکی اطلاع رسانی می گردد.

 

اعمال اختیارات قانونی:

وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و سایر واحدهای تابعه و وابسته و نیز سازمان نظام پزشکی در اعمال اختیارات قانونی خود ، گزارش های واصله در خصوص تخلفات احراز شده اشخاص حقیقی و حقوقی (موضوع این شیوه نامه ) را در موارد ذیل لحاظ نمایند:

 

مراکز خصوصی و خیریه و عمومی غیر دولتی:

1-جلوگیری از صدور پروانه جدید به منظور توسعه مرکز

2-لغو پروانه مسئول فنی

3-کاهش امتیاز یا درجه اعتباربخشی

4-عدم موافقت با توسعه تجهیزات سرمایه ای

5-لغو قرارداد از سوی بیمه های پایه و تکمیلی

 

مراکز دولتی وابسته به دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی:

1-قطع پاداش و امتیازهای مدیریتی رییس و سایر مدیران بیمارستان حسب مورد

2-لغو پروانه مسئول فنی

3-عزل رییس و سایر مدیران بیمارستان حسب مورد

4-معرفی مدیران به هیئت های تخلفات اداری کارکنان یا هیئت های انتظامی اعضای هیئت علمی حسب مورد

 

پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خیریه و عمومی غیر دولتی:

1-ارجاع پرونده به هیئت انتظامی نظام پزشکی شهرستان

2-ارجاع پرونده به کمیسیون ماده 11 و تعزیرات حکومتی

3-عدم تمدید پروانه مطب از سوی نظام پزشکی

4-لغو پروانه مسئول فنی مؤسسات درمانی از کمیسیون ماده 20

5-عدم تاًیید صلاحیت حرفه ای جهت تاسیس مراکز درمانی از کمیسیون ماده 20

6-لغو قرارداد بیمه های پایه و تکمیلی از سازمانهای بیمه گر

7-گزارش برای تشکیل پرونده ویژه در دوایر مالیاتی اداره دارایی

 

پزشکان شاغل در مراکز دولتی وابسته به دانشگاه/ دانشکده های علوم پزشکی:

علاوه براعمال اقدامات انضباطی مربوط به پزشکان شاغل در بخش خصوصی و خیریه ، موارد اعمال اختیارات قانونی ریاست دانشگاه/ دانشکده عبارتند از:

1-عدم ارتقا مرتبه و ترفیع پایه پزشکان عضو هیئت علمی

2-عدم ترفیع پایه پزشکان غیر هیئت علمی

3-عدم انتصاب در سمت های مدیریتی دانشگاه(معاونت دانشگاه، ریاست یا معاونت دانشکده ها،مدیریت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی،ریاست یا معاونت شبکه بهداشت درمانی، ریاست یا معاونت بیمارستان ، مدیریت گروه، ریاست بخش و....).

4-عدم عضویت در شوراها وکمیته های وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی،هیئت های بورد تخصصی و فوق تخصصی، ریاست و دبیری همایشهای علمی و عضویت در هیئت مدیره انجمنهای علمی تخصصی

5-عدم موافقت با ماموریت های آموزشی و فرصت های مطالعاتی

6-تقلیل یا قطع پاداش های مالی و کارانه بیمارستانی

7-جابجایی محل خدمت پزشکان مشمول خدمات قانونی

8-آماده به خدمت نمودن پزشکان و کارکنان غیر هیئت علمی موضوع ماده 13 قانون رسیدگی به تخلفات اداری

9-اعمال مجازات های بندهای ج (کسر حقوق و فوق العاده شغل یا عناوین مشابه) و د ( انفصال موقت از یک ماه تا یک سال ) و ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات اداری با رعایت ماده 12 آن قانون

۲۱ آبان ۱۳۹۳ ۰۸:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید