مقالات

سبک تاریخی خبر نویسی

 ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
از قدیمی ترین روش های تنظیم خبر است که هنوز کاربرد دارد و مطالب آن بر اساس ارزش خبری نوشته نمی شود بلکه به ترتیب زمان وقوع رویداد تنظیم می شود.
 
به جای لید مقدمه دارد که برای ورود به متن خبر نوشته می شود و ممکن است فاقد ارزش خبری باشد .در تهیه گزارش های تحقیقی و پوشش خبر های جلسلت رسمی ( صورت جلسه ها ) به کار می رود. همچنین در روزنامه ها و هفته نامه ها فقط برای گزارش حوادث جنایی که ذکر جزئیات آن برای مخاطب جذاب، است کاربرد دارد.
 
در صفحات اخبار روز با توجه به نیاز به اطلاع رسانی سریع، تنظیم اخبار به سبک هرم وارونه است، اما در صفحاتی که به ارایه گزارش های تحقیقی و اسناد پرداخته می شود ، می توان از سبک تاریخی استفاده کرد.
 
 سبک تاریخی با مقدمه:
 
در این نوع در ابتدای خبر مقدمه ای آورده می شود که شباهتی با لید ندارد، زیرا  اصولا مقدمه تنها برای شروع خبر است و حاوی خبر نیست.
 
مثال:
مقدمه: تهران ـ خبرگزاری جمهوری اسلامی: اجلاس شورای معاونان وزارتخانه ها به ریاست معاون رییس جمهور جهت بررسی مصوبه دولت در مورد تعاونی ها تشکیل شد.
 
به گزارش روابط عمومی سازمان امور اداری و استخدامی کشور، اجلاس ماهانه شورای معاونان اداری و مالی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی صبح دیروز به ریاست (نام و نام خانوادگی)، معاون رییس جمهور و دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی و ... با حضور (نام و نام خانوادگی)، وزیر تعاون در محل سالن کنفرانس این سازمان تشکیل شد.در این اجلاس مصوبه قبلی هیات دولت مبتنی بر گسترش و تقویت تعاونی های مصرف کارکنان دولت و افزایش سرمایه گذاری در بخش تعاون یا جلب مشارکت کارکنان دولت بر اساس ماهیانه 3 هزار ریال از محل کمک هزینه عایله مندی موضوع ماده 9 قانون نظام هماهنگ پرداخت از حقوق و مزایای کارمندان مطرح و مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد به منظور اجرای مصوبه فوق، دستگاههای اجرایی همه ماهه با توافق کارکنان، مبلغ مذکور را به حساب اتحادیه تعاون مصرف کارکنان دولت بر شرکت های تعاونی دستگاههای ذیربط واریز نمایند.
 
بدین ترتیب با افزایش سرمایه و توان مالی شرکت های تعاونی، امکان سرمایه گذاری کارکنان در فعالیت های تولیدی از طریق شرکت های تعاونی فراهم می شود.
 
 
ضمنا قرار بر این شد بخشنامه ای در این زمینه از طرف وزیر تعاون و معاون رییس جمهور مشترکا به دستگاههای دولتی صادر شود.
 
 
 
مزایای سبک تاریخی:
 
ü        مطالب به طور کامل بیان می شود
 
ü        اعمال نظر خبرنگار وجود ندارد.
 
معایب سبک تاریخی :
 
ü        زمان بیشتری برای دریافت مهم ترین بخش خبر لازم است.
 
ü        به سبب طولانی بودن خبر ممکن استخواننده خسته شود.
 
ü        به خاطر طولانی بودن مشکل تراکم مطلب همواره وجود دارد.
 
ü        صفحه بندی و تهیه ماکت دشوار تر از سبک هرم وارونه است.
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.